System motywacyjny, czyli jak zacząć się odchudzać?

Motywacja do zrzucenia kilku zbędnych kilogramów powinna się opierać nie tylko na chęci podobania się innym i sobie, ale przede wszystkim na odzyskaniu zdrowia. W całym procesie bardzo ważny jest zdrowy rozsądek i wyznaczenie granicy, której ewentualne przekroczenie może powodować niebezpieczeństwo. Tak jak przy każdej czynności trzeba znaleźć w sobie silną wolę, chęci, ale także istotną rolę odgrywa motywowanie się do efektywnego działania.

Jak zacząć?

Każde długoterminowe działanie wymaga ustalenia konkretnego planu. Jeśli chodzi o dietę to warto zasięgnąć opinii specjalisty, ponieważ prawidłowo skomponowana dieta i właściwie dopasowany zestaw ćwiczeń wymaga wiedzy i doświadczenia. Źle dobrane oba czynniki mogą zaszkodzić.

Na początek należy wyeliminować z naszego jadłospisu potrawy, które są nie tylko wysokokaloryczne, ale także szkodzą naszemu organizmowi. W tym przypadku także trzeba się kierować radami specjalistów. Bez względu na to czy opieramy się na radach np. trenera personalnego ważne jest także to, aby mieć wsparcie bliskiej osoby. Czasem taki zastrzyk motywacji ze strony osób trzecich może uczynić bardzo wiele. Plan treningu, odpowiednia dieta skomponowana przez dietetyka czy rozmowa z bliską osobą może nadać znaczenia podjętej decyzji o odchudzaniu. Co jest ważne w odchudzaniu? Cały proces powinien opierać się na wiedzy osób kompetentnych, które swoimi radami nam nie zaszkodzą.

Każdy plan odchudzania przy systematyczności, samodyscyplinie powinien dać możliwość szacunkowego określenia, jaką ilość kilogramów stracimy i po jakim czasie powinno to nastąpić. Teorie motywacje uwzględniają nagrody za każde wykonane w pełni zadanie, czyli np. po osiągnięciu założonego pułapu straty załóżmy 5 kg, można nagrodzić swoją wytrwałość np. kupując sobie nową bluzkę w mniejszym rozmiarze. Jest to jednocześnie motywacja i nagroda za podjęcie i wykonanie zadania.

Czasem postępy są widoczne, ale my ich nie potrafimy dostrzec i wtedy zaczyna się brak motywacji do działania. Dlatego specjaliści polecają rejestrowanie małych i dużych sukcesów poprzez zapisywanie wyników na kartce, można także wykonywać cyklicznego zdjęcia, na których widoczny będzie spadek masy. Jeśli przyjdzie moment, że zaczniemy wątpić w efekty naszej ciężkiej pracy wystarczy tylko sięgnąć po zapiski czy serię zdjęć, aby motywacja do diety wróciła.

Co nas najbardziej motywuje? Najczęściej są to nasze wartości. Tylko najpierw trzeba je sobie nakreślić. Można je wszystkie zapisać na kartce i pogrupować np. wypisać 20 najważniejszych i z nich wybrać te najistotniejsze, które mogą zachęcić nas do podjęcia wyzwania. Wartości można połączyć z celem czy celami, które sobie założyliśmy. Większość osób uważa, że motywacja to nawyk, który można w sobie wyrobić i uaktywniać, kiedy jest nam to najbardziej potrzebne. Oczywiście będą zdarzały się te gorsze momenty, ale jest to normalne. Należy tylko zadbać o to, aby moment nie zmienił się w tydzień czy miesiąc. Przy odchudzaniu ważną rolę spełnia rodzina, która w tym trudnym dla niektórych etapie stanowi nieocenione wsparcie i pomoc.

Motywacją do podjęcia odchudzania może być czyjeś doświadczenie. Często imponują nam osoby ze świata kultury i sztuki, dlatego można kupić książkę np. poradnik napisany przez znaną osobę, która opisuje w nim swoje doświadczenia z dietą czy ćwiczeniami. W księgarniach dostępna jest również szeroka oferta książek, których tematyką jest komponowanie zdrowego jadłospisu. Można znaleźć także książki z ćwiczeniami, które można wykonywać w domu niekoniecznie pod okiem profesjonalnego trenera. Decydując się na korzystanie z książek o tematyce zdrowego odżywiania czy ćwiczeń dających widoczne efekty trzeba pamiętać, że samo czytanie nie wystarczy. Książka musi być jedynie naszą motywacją czy podpowiedzią np. jak się prawidłowo odżywiać, ale musimy być konsekwentni w swoim działaniu.